کشور پاکستان همه ساله تعدادی بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغانستانی در نظر می‌گیرد. با وجود نزدیک به سه سال روابط تیره و سرد بین پاکستان و امارت اسلامی، آصف درانی نماینده ویژه پاکستان از اعطای 4500 بورسیه تحصیلی به دانشجویان افغانستانی خبر داد. پاکستان نمی خواهد به طور کامل روابط خود با طالبان را قطع کند، به همین منظور با اعطای بورسیه تحصیلی حداقل روابط علمی و فرهنگی خود را حفظ می کند.

آصف درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان می‌گوید که 4500 بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغانستان در نظر گرفته شده است. وی روز چهارشنبه 20 تیرماه، گفت: «در پنج سال آینده از سوی دانشگاه‌های مختلف پاکستان به دانشجویان افغانستانی، بورسیه اعطا خواهد شد. به گفته او، این دانشجویان می‌توانند در رشته‌های علوم طبیعی و علوم اجتماعی، در دانشگاه‌های مختلف پاکستان تحصیل کنند. پیش از این، وزارت معارف پاکستان از راه‌اندازی مرحله سوم بورسیه تحصیلی علامه اقبال برای دانشجویان افغانستان خبر داده بود. به گفته این دانشگاه، در مرحله اول و دوم این برنامه به 6 هزار دانشجوی افغانستان بورسیه تحصیلی داده شده ‌است.

 نزدیک به سه سال است که مناسبات امارت اسلامی افغانستان با پاکستان از نظر سیاسی و نظامی تیره شده و طرف پاکستانی همواره طالبان افغانستان را به حمایت و پشتیبانی از تحریک طالبان پاکستان متهم می کند، با این حال طرفین در نظر دارند در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و تجارتی مناسبات خویش را توسعه دهند. علی‌رغم اینکه پاکستان مشکلاتی را برای بازرگانان افغانی در بندر واگه کراچی به وجود می‌آورد، ولی طالبان اقدام به قطع رابطه تجارتی و یافتن راه جایگزین نکرده است.

با گذشت بیش از سه سال هنوز هم خانواده های بسیاری از مسئولین امارت اسلامی در شهر های پاکستان زندگی می کنند و پسران و دختران‌شان در دانشگاه‌های پاکستان مشغول تحصیل هستند و همین موضوعات باعث می‌شود تا طرفین همچنان روابطشان را حفظ نمایند.

دولت پاکستان که از اهمیت بورسیه تحصیلی به منظور تأثیر گذاری و تأثر پذیری آگاه است، همه ساله بورسیه‌های تحصیلی را در اختیار جوانان افغانستان قرار داده و در نظر دارد از برخی از این دانشجویان در راستای اهدافش استفاده کند.

لازم به یاد آوری است که موفقیت تعدادی از دانشجویان افغانستان که در رشته های طب، تکنولوژی و کامپیوتر در پاکستان تحصیل نموده‌اند، باعث شده تا شوق و علاقه جوانان، به خصوص از قوم پشتون، به بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های پاکستان، بیشتر شود.

منبع: خبرگزاری افق

تاریخ: 27/4/1403

کد خبر 20303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =